fredag den 1. juli 2011

FARVEL EGOFEST



Jeg har været på biblioteket og hente Emilia van Hauen's FARVEL EGOFEST og goddag til formål og fællesskaber.

Allerede i introduktionen er jeg lige ved at dåne af begejstring.

Hun skriver bl.a. at døgnfluen har mellem 2-48 timer til at kneppe igennem. Døgnfluen er så stømlinet i sit design, at den ikke har en mund - for det har den ikke brug for. Dens eneste formål er at reproducere sig selv hurtigt og hvorfor spilde tiden med at søge og indtage føde så? I modsætning til det moderne menneske, som jo kan tænke og tvivle - på vores personlige identitet. Vi læser selvhjælpsbøger om personlig identitet og potentiale, ser masser af tv om emnet, går på kursus og i cocahing forløb for at finde vores egen identitet.

Jeg har længe haft kvalme (ikke kun pga. af kemo-kur og andre ubehageligheder) over den tendens til selv-interesse, der er blandt mennesker idag. Rigtig meget handling handler om os selv og kulturen blandt mange af de yngre kan udråbes som en MIG-kultur. Se mig! Så har jeg det bedst og ved hvem jeg er! Ihvertfald på ydersiden og forhåbentlig også lidt indvendigt.

Derfor glæder jeg mig over at andre også er ved at blive trætte af de selv-fede og prøver at hive i den anden retning; at være noget for andre også, hjælpe i flok og være stolt af det.

Jeg må hellere lave en facebook side, der samler mennesker, der er fyldt op af stor træthed over mig-mig-mig kulturen og som hellere vil arbejde med os-dig-mig kulturen..

En herlig bog Emilia van Hauen!

Ingen kommentarer: